Saturday, June 25, 2011

Meh Nak Cerita Sikit...(Part 2)

Mood: Hype
Drink: Vanilla Coke
Cigar: None
Weather: Rainy


Tiba-tiba kedengaran jejak-jejak lemah dari luar rumah...
kelihatan seorang warga emas berpakaian usang,ditangannya terdapat pisau menoreh di pegang kemas...
atur langkahnya lemah...seakan-akan tidak berupaya untuk meneruskan perjalanan...selangkah demi selangkah diteruskan...namun warga emas itu perlu bekerja dalam mencari wang untuk menyara hidup dan keluarganya....


"sudah balik bang?macam mana hari ini?banyak dapat?"soalan demi soalan diajukan oleh Makcik Khadijah sambil menuju ke arah suaminya...
"Boleh la...nak kata banyak pun tidak...nak kata sedikit pun tidak...Alhamdullilah" balas Pak Ibrahim
"Ramai pelanggan hari ini?senyap je rumah...Leha mana?"soal Pak Ibrahim...
"Boleh la bang...tapi tidak la ramai mana...lagi pun banyak barang-barang kita yang sudah lama...Leha sudah ke tempat kerja la...marah benar dia tadi dengan saya....dikatanya saya kasi hilang baju kesayangan...entah kemana diletaknya....saya yang disalahkannya"balas Makcik Khadijah.
"Anak muda Jah...letak barang merata-rata....lepas tu habis semua orang di salahkan...tak tahu la saya..."dengus Pak Ibrahim.
"sudah la Jah....jangan dipikirkan sangat pasal budak tu....pandai la dia cari baju dia tu...awak pergi buat kopi kat saya lagi bagus...saya pun dahaga ni.."sambung Pak Ibrahim
"bukan apa abang...dihentak-hentak kakinya tadi...apa nak jadi la dengan anak kita sorang tu bang...baik la bang...abang duduk dulu...saya ke belakang sekejap" balas Makcik khadijah...


selang beberapa minit kemudian...muncul lah Makcik Khadijah dari belakang rumah dengan membawa secawan kopi panas untuk suaminya....
"ni kopi nya bang...panas sikit tu..."kata Makcik Khadijah
"hah...terima kasih...."balas Pak Ibrahim sambil mengambil cawan berisi air kopi dari isterinya...
mereka berdua diam tanpa sebarang kata....masing-masing memikirkan cara untuk memajukan perniagaan mereka yang semakin hari semakin kurang pendapatanya...


(bersambung)
-Time to sleep-


Written by
Ahmad Cabbage

No comments:

Post a Comment